Zapytaj zanim wycenisz

Wybór wykonawcy to dla zlecających niełatwe zadanie, które wiąże się z koniecznością porównywania ofert i doświadczenia różnych fachowców. Na decyzję wpływa wiele czynników. Jednym z bardziej istotnych jest budżet, który klient będzie musiał przeznaczyć. Dlatego ważna jest rozsądna wycena usługi.

“Tak na oko to będzie…” – najczęstsze błędy podczas wyceny

Na pewno nie raz otrzymałeś zlecenie, które zawierało zbyt mało szczegółów, by je wycenić. Powodem takiej sytuacji jest najczęściej brak fachowej wiedzy u zlecających, którzy przez to pomijają istotne z Twojego punktu widzenia kwestie.

Wycena usługi to rzeczy, którą trzeba zrobić na samym początku, często jeszcze przed podjęciem współpracy, co dla wielu wykonawców oznacza konieczność szacowania kosztów “na oko”. Stosowanie takiej metody przeważnie prowadzi do nieporozumień i niezadowolenia co najmniej jednej ze stron. Jak możesz tego uniknąć?

Kto pyta nie błądzi!

Nie bój się zapytać przyszłego klienta o więcej informacji. Dzięki temu nie tylko ułatwisz sobie zadanie, ale również wzbudzisz zaufanie, bo klient zobaczy, że rzetelnie podchodzisz do swojej pracy. Nie podawaj byle jakiej kwoty “dla świętego spokoju”. Nie na to liczy zlecający.

Na wycenę Twojej pracy wpływa czas realizacji usługi, koszt niezbędnych materiałów, a także Twoje doświadczenie. Jako swój własny szef nie możesz bać się rozmawiać o pieniądzach. Kieruj się zasadą: “Zapytaj zanim wycenisz”, a z pewnością unikniesz finansowych nieporozumień.