Jak poradzić sobie z bólem pleców?

Praca biurowa i siedzący tryb życia sprawia, że ból pleców staje się coraz powszechniejszą dolegliwością. Dane epidemiologiczne wskazują, że może to dotyczyć nawet 80% ludzi na świecie . Jakie są przyczyny, rodzaje i sposoby na ból kręgosłupa?

Ból pleców – przyczyny

Istnieje wiele różnych przyczyn, które mogą powodować ból pleców. Nierzadko na dolegliwości związane z kręgosłupem składa się kilka czynników naraz. Do najpowszechniejszych należą: siedzący tryb życia, otyłość i niezdrowa dieta, brak aktywności fizycznej, niedobór snu czy wykonywanie pracy w niewygodnej pozycji. Przyczyna bólu pleców może leżeć również na podłożu psychicznym i emocjonalnym. Przewlekły stres czy depresja mają niezwykle destrukcyjny wpływ na organizm, mogąc stać się samodzielnym źródłem problemów z kręgosłupem. 

Ból pleców często jest wynikiem kontuzji bądź urazu. Wiele osób może nawet nie być tego świadomych, gdyż ból często pojawia się z opóźnieniem. W związku z tym nie wiążę się go bezpośrednio z incydentem. Warto też wspomnieć o bólu wynikającym z niewygodnej pozycji podczas snu. Jeśli jest to epizod jednorazowy, to zwykle szybko mija i nie niesie za sobą przykrych konsekwencji. Osoby, które regularnie odczuwają ból pleców po przespanej nocy, powinny rozważyć zmianę materaca i poduszek. Ból pleców może być również objawem wielu poważnych chorób, takich jak nowotwory,  rozwarstwienie aorty, choroby neurodegeneracyjne, osteoporoza czy zapalenie szpiku kostnego.

Przyczyn bólu pleców jest wiele. Choć samemu możemy domniemywać źródła problemu, to ostateczną diagnozę powinien postawić specjalista – lekarz bądź fizjoterapeuta.

masaż na ból pleców

Rodzaje bólów kręgosłupa

Istnieje klasyfikacja rozróżniająca typy bólu w zależności od miejsca występowania. Z tego względu dzieli się je na:

Ból kręgosłupa szyjnego

Wielu zapewne choć raz w życiu doznało dyskomfortu, jakim jest ból odcinka szyjnego kręgosłupa. Często towarzyszy mu drętwienie kończyn górnych, gdyż pospinane mięśnie lub dyski międzykręgowe mogą naciskać na nerwy. Szczególnie ważnym aspektem profilaktyki tego rodzaju bólu jest odpowiednia pozycja podczas pracy siedzącej, zwłaszcza przy komputerze. Jeśli dolegliwość ma charakter przewlekły i nie jest spowodowany urazem, może świadczyć o poważnej chorobie. Niekiedy ból odcinka szyjnego kręgosłupa uwarunkowany jest genetycznie. 

Ból kręgosłupa piersiowego

Ta część pleców nie jest tak ruchoma, jak poprzednio, choć spełnia szereg zasadniczych funkcji motorycznych. Ból kręgosłupa w tym odcinku występuje rzadziej względem pozostałych, jednak za każdym razem powinien wzbudzać czujność. W ten sposób często uwidaczniają się wszelkiego rodzaju dysfunkcje narządów wewnętrznych. Działa to w dwie strony, ponieważ ból odcinka piersiowego w okolicach mostka nie musi świadczyć o chorobie mięśnia sercowego, ale mieć swoją przyczynę właśnie w kręgosłupie. Tu również narażone są przede wszystkim osoby pracujące długo w jednej pozycji. Ważne jest zatem, aby regularnie ją zmieniać, a czasem kłaść się na parę minut w wygodny sposób, aby poprawić ukrwienie tkanek.

Ból kręgosłupa lędźwiowego

Nie do końca znany jest wpływ zaburzeń anatomicznych na ból odcinka lędźwiowego. Oczywistym powodem może być uraz, jednak czasem bywa nim także postępujący proces zwyrodnieniowy. Uszkadza on krążki międzykręgowe i chrząstki stawów międzywyrostkowych, co pogarsza właściwości biomechaniczne kręgosłupa. Odcinek lędźwiowy przyjmuje bardzo duże obciążenia, zatem ból pleców mogą powodować również dysfunkcje znajdujących się w tym miejscu mięśni. Przy przewlekłym odczuwaniu takich dolegliwości zalecana jest konsultacja ze specjalistą – fizjoterapeutą lub lekarzem.

wizyta u fizjoterapeuty

Sposoby na ból pleców

Ból pleców może występować z różnym natężeniem. Niektóre osoby rezygnują z leczenia, gdyż na co dzień im nie przeszkadza, podczas gdy dla innych jest przeszkodą uniemożliwiającą codzienne funkcjonowanie. Zmiana trybu życia to podstawa, ale nie zawsze pozwala na poprawę i całkowite ustąpienie dolegliwości. Dlatego właśnie z bólem pleców należy udać się do fizjoterapeuty lub chiropraktyka.

Po konsultacji z fizjoterapeutą możemy oczekiwać wstępnej diagnozy, a także planu postępowania, który będzie miał na celu wyeliminowanie bólu pleców. Wiele osób już po pierwszej wizycie czuje znaczną poprawę, zwłaszcza jeżeli dolegliwości były spowodowane uciskiem poszczególnych odcinków kręgosłupa na nerwy. Dzięki zabiegom fizjoterapeutycznym tkanki zostają lepiej ukrwiony, punkty spustowe w mięśniach rozluźnione, a ew. przesunięte krążki międzykręgowe wstawione na swoje miejsce. Często specjalista zaleci również zestaw ćwiczeń na plecy. Nie wymagają one specjalistycznego sprzętu i mogą być bez problemu przeprowadzane w domu. Mają na celu wyrównać dysproporcje w funkcjonowaniu poszczególnych partii aparatu ruchu. Jeśli ból kręgosłupa nie minie po żadnym z tych sposobów, należy udać się do lekarza. Jest to konieczne, ponieważ takie dolegliwości mogą być spowodowane procesami zwyrodnieniowymi lub poważnymi chorobami przewlekłymi.

Jak dbać o kręgosłup?

Skuteczna profilaktyka jest podstawą dbania o kondycję pleców. Osoby, które dużo czasu spędzają w pozycji siedzącej powinny pamiętać o prawidłowej pozycji i odpowiednim ustawieniu monitora i fotela.  Warto robić regularne krótkie przerwy, które pozwolą się choć na chwilę rozprostować. Zbawienne dla kondycji pleców będą również regularne masaże relaksacyjne

Dla zdrowych pleców niezwykle ważna jest aktywność fizyczna. Choć szczególnie poleca się pływanie, to tak naprawdę każdy sport uprawiany amatorsko dobrze wpływa na kręgosłup. Świetnym sposobem na silne i zdrowe plecy są również zajęcia jogi, które nie tylko wzmacniają i rozciągają mięśnie grzbietu, ale także kreują prawidłowe wzorce postawy. 

Należy również pamiętać, że ból pleców jest również wynikiem tego, co dzieje się w naszym życiu i wpływa na samopoczucie. Dlatego warto ograniczać stres, dbać o zdrowe relacje z najbliższymi i poświęcać wystarczającą ilość czasu na odpoczynek. Dzięki temu możemy skutecznie zapobiegać nieprzyjemnym dolegliwościom kręgosłupa. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Name *