7 cech, po których poznasz prawdziwego fachowca


Każdy chce powierzyć realizację usługi sprawdzonemu profesjonaliście. Mając do wyboru kilku wykonawców, często trudno podjąć decyzję. Podpowiadamy, jakie cechy świadczą o tym, że masz do czynienia z rzetelnym fachowcem.

Konkretny i rzeczowy 

Bardzo ważna cecha zwłaszcza, gdy przychodzi moment na ustalenie harmonogramu i zakresu cenowego usługi. Doświadczony fachowiec, który działa w branży od wielu lat będzie w stanie rzeczowo zaplanować prace, informując klienta o jej przebiegu. Przy tym nie będzie używał takich wyrażeń, jak “zobaczymy, jak to będzie” lub “jak będę miał chwilę, to wpadnę poprawić”. Rzeczowy wykonawca nie zostawi przestrzeni na niedopowiedzenia. Odpowie na pytania, na które będzie mógł odpowiedzieć, a czego nie jest w stanie przewidzieć powie wprost. 

Polecany przez innych

Rekomendacje zadowolonych osób, które mają już doświadczenie w pracy z danym wykonawcą, to podstawa. Wybierając fachowca warto spojrzeć na opinie i oceny, które zostawili mu wcześniejsi klienci. Dzięki nim zobaczysz, czy jest jakaś kwestia, na którą narzeka więcej osób lub coś, co szczególnie zachęci Cię do jego usług. To świetne źródło wiedzy, co nie oznacza, że ktoś, kto nie ma ocen, nie jest dobrym fachowcem. Zawsze można dopytać wykonawcę, jaki jest powód braku opinii na profilu. 

Oddzwania i odpowiada na wiadomości

Nagły brak kontaktu ze strony fachowca to niestety zmora rynku usług budowlano-remontowych. Mowa oczywiście o sytuacjach, w których wykonawca przestaje odbierać, oddzwaniać czy odpisywać na wiadomości przez długi czas – kilka dni, tygodni, a czasem nawet miesięcy. Takie zachowanie świadczy o niesłowności i pokazuje, że mogą pojawić się problemy z terminowością. 

Przyjeżdża na umówiony termin

Kwestia dość mocno powiązana z poprzednią i również stanowiąca nierzadki problem. Dzień stracony na czekaniu aż fachowiec przyjedzie na spotkanie może być bardzo frustrujący. Zwłaszcza, gdy próbujemy się dodzwonić i dowiedzieć, co się stało, a tu brak odzewu. Każdemu może oczywiście coś wypaść, jednak warto, by uprzedzić klienta, że zdarzyła się nagła sytuacja, nie uda się dojechać, no i oczywiście zaproponować nowy termin. 

Nie wycenia “w ciemno”

Dotyczy to przede wszystkich większych prac, których cena zależy od różnych czynników. Posiłkując się przykładem – prawdziwy fachowiec nie powie Ci przez telefon, ile będzie kosztować położenie płytek w Twojej 12-metrowej łazience. Może oczywiście orientacyjnie określić zakres kosztów lub kwotę, którą bierze za ułożenie 1 metra kwadratowego, jednak dokładna wycena wymaga oględzin. Jako klient pamiętaj, by nie wywierać presji na wykonawcy, by podał dokładną cenę zanim jeszcze nie zobaczy przedmiotu usługi. 

Kultura przede wszystkim 

Ostatnie, choć wcale nie najmniej ważne, to kultura, jaką fachowiec prezentuje zarówno w zachowaniu, jak i wypowiedziach. Świetnie pokazuje, czy jest profesjonalistą poważnie traktującym swoją pracę i szanującym klientów. Oczywiście kultura to coś, co należy odwzajemniać. Szacunek do drugiej strony to podstawa owocnej i przyjemnej współpracy.