FACHOWCY FIXLY: Moja praca to wyuczony zawód i ulubione hobby

Czym kierować się szukając wykonawców usług w internecie? Kim są fachowcy z Fixly? O swojej pracy i tym, na co warto zwrócić uwagę szukając fachowca w sieci odpowiedział nam Szymon LuLuCraft, elektryk z Poznania.

 

Szymon LuLuCraft studiował na Politechnice Poznańskiej. Na Fixly świadczy usługi elektryczne. Elektryką i elektroniką interesował się od zawsze i ta pasja przerodziła się w zawód. W wolnych chwilach lubi grać w piłkę, pływa też na windsurfingu i na wakeboardzie. Mieszka w Poznaniu.

 

 

 

AGNIESZKA WOJTASZEK: Zacznijmy od początku, a więc: skąd zainteresowanie elektryką?
SZYMON LULUCRAFT: Moje zainteresowania zawsze brnęły w tę stronę. Wiadomo jak to się wszystko zazwyczaj zaczyna – kiedy byłem małym chłopcem, rozkręcałem samochodziki elektryczne, żeby zobaczyć jak są skonstruowane. Ta ciekawość została mi do dzisiaj. Młodzieńcze zainteresowanie przerodziło się w zawód.

Jak zdobywał Pan zlecenia przed Fixly?
Wcześniej zlecenia zdobywałem głównie z polecenia. Tak ten rynek działa, fachowców znajduje się najczęściej dzięki już wyrobionym kontaktom od przyjaciół i rodziny, albo po prostu oglądając konkretne realizacje danego wykonawcy. Często zdarzało się więc tak, że ktoś dzwonił do mnie, powołując się na mojego poprzedniego klienta i pytał czy mógłbym pomóc w podobnej sprawie. Oczywiście sam aktywnie też szukałem nowych zleceń.

Aktywnie, czyli jak?
Pięć-sześć lat temu, kiedy rynek usług nie był jeszcze zdominowany przez internet, dzwoniło się do potencjalnego klienta, przedstawiało swoje portfolio, wysyłało ofertę i oczekiwało tydzień-dwa, a nawet miesiąc na kontakt zwrotny. Trzeba było przygotować wstępną wycenę, zarys prac i dopiero wtedy mogło dojść do zawarcia jakiejkolwiek umowy i przystąpienia do pracy. Choć bywało i tak, że czas poświęcony na przygotowanie i przedstawienie wyceny nie zawsze przekładał się na zlecenie.

Co zmieniło się dla Pana dzięki Fixly? Jak wpłynęło na Pana działalność?
Teraz, dzięki narzędziom takim jak Fixly, nawiązanie kontaktu z klientem jest dużo łatwiejsze. Strona umożliwia szybką i sprawną komunikację – dostaję zapytanie, w odpowiedzi przedstawiam swój zakres prac, a klient widząc opinie o mojej pracy może podjąć decyzję. Wtedy możemy już telefonicznie bardzo szybko dojść do porozumienia i umówić się na ewentualną wycenę w miejscu, w którym usługa ma zostać wykonana. Zazwyczaj ten proces omówienia szczegółów zajmuje od 10 minut do 1 dnia, a więc przebiega dość sprawnie i szybko.

A jak wygląda przygotowanie wyceny dla klienta?
Wycena, wbrew pozorom, jeśli ma być zrobiona dobrze, wymaga odpowiedniego przygotowania oraz czasu. Często trzeba pojechać na miejsce, by dokonać pomiarów, spotkać się ze zlecającym, porozmawiać o jego oczekiwaniach. W zależności od wizji klienta czasem trzeba przygotować kilka kosztorysów, np. uwzględniając różne materiały.

Ma Pan już kilkanaście ocen od zadowolonych klientów. Dlaczego wybierają właśnie Pana?
Wielokrotnie spotykałem się z monterami, instalatorami czy murarzami na różnych obiektach, zarówno przy budowie dużych osiedli jak i pojedynczych domów. Często do pracy zabierają się ludzie, którzy nie mają wystarczającej wiedzy oraz doświadczenia. A jeśli ktoś potrzebuje fachowej pomocy, to wiedza wykonawcy jest absolutną podstawą i mówi o wszystkim. Nie podejmuję się wykonania zlecenia, gdy nie jestem przekonany, że będę w stanie zrealizować je kompleksowo. Zgłaszam się tylko do tych klientów, którym wiem, że potrafię pomóc i zrobić to dobrze.

Tylko skąd mam wiedzieć, że wykonawca, z którym rozmawiam jest prawdziwym fachowcem? Przecież jako klient nie jestem w stanie zweryfikować jego wiedzy, przepytać na przykład z elektryki…
Dlatego zawsze warto porozmawiać przez telefon lub spotkać się przed podjęciem decyzji. Jeśli wykonawca przyjeżdża do Pani i wie o czym mówi, dopytuje o szczegóły, potrafi określić jakich materiałów będzie potrzebował do realizacji projektu to wiadomo, że wie co robi. W przypadku Fixly może Pani też zobaczyć jego profil i sprawdzić jakie oceny otrzymał od dotychczasowych klientów. Żyjemy w czasach, w których o dostęp do dobrego fachowca niełatwo, więc gdy już go znajdziemy – chętnie polecamy go innym i, jeśli mamy taką możliwość, wystawiamy mu opinię w sieci, na Fixly. Wszystkie opinie, które widnieją w moim profilu to opinie osób, które były zadowolone z wykonania usługi szybko, sprawnie i bez problemów. Ale działa to w dwie strony – negatywne opinie użytkowników mogą pomóc wyeliminować osoby, które pod fachowców się podszywają.

Co jest dla Pana najważniejsze w kontakcie z klientem?
Najważniejsze jest podejście do ludzi. Trzeba nawiązać kontakt z klientem, porozmawiać z nim, napić się kawy omawiając szczegóły, jeśli jest taka potrzeba. Moim obowiązkiem jest znaleźć najlepsze rozwiązanie dla klienta, doradzić mu i pomóc podjąć najlepszą decyzję.

A skorzystałby pan z Fixly z tej drugiej strony, jako osoba zlecająca?
Jak najbardziej i całkiem niedługo będę miał okazję skorzystać z Fixly jako zlecający. Pracuję nad projektem mieszkaniowym, który rusza pod koniec maja i jestem świadomy, że w kilku sprawach sam sobie nie poradzę. W końcu nikt nie ma pojęcia o wszystkim i nikt nie jest w stanie wszystkiego zrobić samodzielnie.