Teoretycznie można powiedzieć, że “wszystkiego szukamy w internecie”, ale czy dotyczy to też fachowej pomocy? Na ile internet zdominował poszukiwania sprawdzonych wykonawców i na co klienci zwracają szczególną uwagę? Sprawdziliśmy to!
Fachowcy w sieci
76% uczestników naszego badania szuka fachowców w internecie. 57% ankietowanych używa do tego celu wyszukiwarki internetowej, wpisując słowo kluczowe np. w Google. 43% korzysta z portali ogłoszeniowych. Zaufaniem cieszą się też różne grupy internetowe czy specjalistyczne fora. Przy szukaniu wykonawców usług korzysta z nich 30% użytkowników. Co ciekawe, najpopularniejsze kiedyś ogłoszenia w lokalnej prasie i na tablicach ogłoszeń także zwracają uwagę 30%. Znaczenie straciły za to niemal całkowicie książki telefoniczne (tę odpowiedź wskazało jedynie 4% badanych).
Liczą się opinie
68% ankietowanych przyznało, że korzysta z pomocy fachowców, których polecili im znajomi lub członkowie rodziny, a dla 39% rekomendacja jest kluczowa przy wyborze wykonawcy. Opinie nabierają jeszcze większego znaczenia w sektorze remontowo-budowlanym, ponieważ aż 76% użytkowników korzysta ze sprawdzonych fachowców. To zdecydowanie najważniejszy czynnik wpływający na podjęcie decyzji o współpracy z daną osobą.– Dziś oceniamy wszystko. Przyzwyczailiśmy się już, że w łatwy sposób możemy wyrazić swoją opinię o restauracji, zakupie, sklepie, hotelu czy innej usłudze. Rozdajemy lajki w portalach społecznościowych, piszemy komentarze i oczywiście oceniamy fachowców. Coraz trudniej znaleźć polecanego wykonawcę, który będzie dostępny w interesującym nas terminie. Dlatego nasze poszukiwania przenoszą się do sieci. Wiąże się to jednak z obawą o jakość oferowanych usług. Opinie nabierają więc jeszcze większej wagi. Wiarygodny fachowiec to już nie tylko ktoś, kto wyremontował mieszkanie mojej koleżance czy kuzynce. Wiarygodny fachowiec może pochwalić się rekomendacjami i dobrymi ocenami w internecie – zauważa Katarzyna Halicka, Customer Experience Leader w Fixly.
Wnioski
Wygląda na to, że poszukiwania specjalistów z różnych dziedzin na stałe przeniosły się do sieci. Ciężko sobie wyobrazić dziś profesjonalistę, którego nie można znaleźć w internecie. Taki model prowadzenia biznesu wydaje się coraz mniej racjonalny. Ponieważ jednak w branży usług niezwykle ważne jest zaufanie do wykonawcy, coraz ważniejsze stają się oceny i komentarze, jakie można znaleźć w sieci. Marketing szeptany może sprawdzać się w małej, lokalnej społeczności. Jednak rozwinięcie skrzydeł wymaga obecności w internecie i zadbania o pozyskiwanie wirtualnych poleceń i komentarzy od klientów. To jeszcze nie gwarantuje sukcesu, ale tworzy jego solidne podstawy.* Tekst powstał w oparciu o wyniki badań przeprowadzonych w październiku 2017 roku na 557 respondentach.