drganie kierownicy podczas jazdy

Drganie kierownicy podczas jazdy – co może być przyczyną?

Niewielkie lub intensywne. Regularne lub sporadyczne. Uciążliwe dla kierowców, z pewnością niebezpieczne i wpływające na wszystkich uczestników ruchu drogowego. Drgania kierownicy podczas jazdy, bo o nich mowa, mogą mieć różne przyczyny: od nieprawidłowości w układzie hamulcowym, przez niewłaściwe wyważenie kół, po problemy mechaniczne, jak kamyk w bieżniku opony. Skąd wiedzieć, co naprawdę jest przyczyną drgania na kierownicy i jak sobie z tym poradzić?

Drgania kierownicy przy hamowaniu, czyli uszkodzony układ hamulcowy

Przyczyna drgania kierownicy podczas hamowania może leżeć w uszkodzonych elementach układu hamulcowego:

  • skrzywionych przednich tarcz hamulcowych (przyczyny można doszukiwać się w zbyt intensywnym hamowaniu przy skręconych kołach);
  • bębnach hamulcowych (nierówne zużycie elementów);
  • piasty koła (najczęściej występuje w efekcie szybkiego najeżdżania na krawężnik).

Zdarza się również tak, że kierowcy odczuwają tzw. bicie kierownicy przy hamowaniu. Takie niestandardowe wibracje przy hamowaniu mogą powstać przez niewłaściwy montaż tarczy hamulcowej. 

Drganie kierownicy podczas jazdy – niewyważone koła lub zniszczone opony

Drgania kierownicy podczas jazdy przy stałej prędkości może wiązać się z niewłaściwym wyważeniem kół. Wibracje przenoszą się nie tylko na samą kierownicę, ale również całą karoserię. 

Odczuwalne drgania na kierownicy często mają przyczynę w drobnych uszkodzeniach opon (np. niewielkich wybrzuszeniach, które trudno zlokalizować). Wówczas jedynym rozwiązaniem jest udanie się do wulkanizatora, który dokładnie przyjrzy się problemowi i podpowie rozwiązanie.

Bicie przy hamowaniu zdarza się też w sytuacji, gdy felgi aluminiowe są nieprawidłowo dopasowane. Na rynku można kupić uniwersalne felgi, które niestety tylko z nazwy pasują do wszystkich opon i modeli samochodów. 

Nawet gdy felga pasuje do opony, a drgania na kierownicy nadal występują, przyczyna może leżeć w skrzywionej feldze.

Drgania kierownicy przy dużej prędkości

850 obrotów na minutę – taki wynik „wykręca” przeciętne koło samochodowe przy prędkości 100 km/h. Przy takich wartościach nawet mała nieprawidłowość w kołach lub oponie może spowodować bardzo odczuwalne wibracje i drgania na kierownicy. Do najczęstszych zalicza się kamień wbity w bieżnik czy delikatne wybrzuszenie opony, o którym wspominaliśmy wyżej.

drgania kierownicy przy dużej prędkości

Trzeba mieć jednak świadomość tego, że samo drżenie może wywołać niestety efekt kuli śnieżnej. Niepozorne drgania na kierownicy przy 100 km/h przekładają się na układ kierowniczy, zawieszenie, skrzynię biegów, opony. Oprócz szybszej eksploatacji tych elementów i części cała sytuacja przyczynia się do pogorszenia właściwości jezdnych samochodu. 

Dbając o bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego, nie można bagatelizować nawet najmniejszych drgań kierownicy.

Wibracje kierownicy – co robić?

Drganie kierownicy podczas jazdy to nie tylko uciążliwa i irytująca dla kierowcy sytuacja. Przy dłuższej jeździe staje się to niebezpieczne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Kierowca trzymający dłonie na wibrującej/drżącej kierownicy w końcu odczuwa zmęczenie i nienaturalne spięcie mięśni. Pojawia się rozkojarzenie, które może negatywnie wpływać na właściwą oraz dostatecznie szybką reakcję na wydarzenia w trasie. 

Trzeba zdać sobie sprawę, że drgająca kierownica wynika z nieprawidłowości w sercu samochodu – wyeksploatowanych częściach układu hamulcowego lub zawieszenia, nieprawidłowo zamocowanych elementów, zużytych lub niewłaściwie wyważonych opon. Drgania na kierownicy to tylko efekt czegoś, co dzieje się pod maską. Należy niepokoić się nie tylko skutkami, ale przede wszystkim przyczynami niewłaściwego działania samochodu.

Zgłoś się do mechanika

W przypadku wibracji na kierownicy niezbędna okazuje się wizyta u mechanika samochodowego. Właściwa diagnostyka pomoże w znalezieniu prawdziwej przyczyny i wyeliminowaniu jej. Dla znalezienia przyczyny mechanik sprawdzi:

  • geometrię i wyważenie kół oraz opon,
  • układ hamulcowy, 
  • układ zawieszenia,
  • układ kierowniczy.

Wybierz sprawdzonego, zaufanego i doświadczonego mechanika, który pomoże w diagnostyce oraz zaoszczędzi Twój czas, energię oraz pieniądze.