Regeneracja wtryskiwaczy – czy warto naprawiać wtryski w samochodzie?
Intensywna eksploatacja, słabej jakości paliwo, zanieczyszczenia oraz korozja mogą wpływać na awarię wtrysku paliwa. W większości możliwa jest jednak regeneracja wtryskiwaczy. Metoda uchodzi za tanią, ale czy jest skuteczna?
Naprawa wtryskiwaczy – czy to możliwe?
Tak, regeneracja wtryskiwaczy benzynowych w samochodzie jest jak najbardziej możliwa, jednak zależy od stopnia zużycia oraz rodzaju awarii systemu wtrysku paliwa.
Jeżeli chcemy poznać sposoby na naprawę tej części samochodowej, najpierw musimy przeanalizować samo działanie oraz przyczyny uszkodzenia elementów podających benzynę. Mając taką wiedzę, łatwiej zrozumieć zachodzące w silniku procesy i dokonać precyzyjniejszej diagnostyki u mechanika samochodowego.
Wpływ działania wtryskiwaczy na ich zużycie
Wtryskiwacze w samochodzie mogą działać w układach bezpośredniego i pośredniego wtrysku. W pierwszym przypadku podają paliwo do komory spalania, w drugim do kolektora dolotowego.
W kontekście wtrysków paliwowych często używaną anglojęzyczną nazwą jest Common Rail, czyli system łączenia wszystkich wtryskiwaczy (takie układy wtrysków są obecne na rynku już od 1997 r.). Proces wtrysku paliwa w systemie CR odbywa się na kilku etapach i, co ważne, pod dużym ciśnieniem i wysoką temperaturą. Takie warunki wymagają od wtryskiwaczy precyzyjnej pracy.
Paradoks w tym, że choć wtryskiwacze Common Rail mogą wykonywać wielokrotne wtryski benzyny podczas jednego cyklu spalania, co wpływa między innymi na niższą emisję spalin, to właśnie przez to są one bardziej podatne na zużycie i szybsze awarie. Dodając do tego zanieczyszczenia czy wątpliwej jakości olej napędowy można spodziewać się niebezpiecznych awarii całego układu paliwowego w samochodzie.
Uszkodzenia mechaniczne wtryskiwaczy CR mogą doprowadzić w konsekwencji do zmian ciśnienia, niedrożności w systemie wtrysku paliwa lub innych awarii, które objawiają się charakterystycznym stukaniem czy klekotaniem. Wypalenia tłoków silnika czy zniszczenia w komorze spalania to tylko kolejne czarne scenariusze wynikające z awarii wtryskiwaczy.
Potencjalne sygnały do naprawy lub regeneracji wtryskiwaczy
- Wydłużony rozruch silnika
- Nierówna praca zimnego silnika (po odpaleniu)
- Odczuwane drgania w pozycji „luz”
- Falujące obroty
- Czarny kolor spalin z rury wydechowej
- Spadki mocy w trakcie jazdy samochodem
- Świecące kontrolki „check engine”
- Nieodpalający silnik
Właściwa diagnostyka – wyjściowa w skutecznej regeneracji wtryskiwaczy benzynowych
Zamiast samodzielnego nasłuchiwania lub badania przyczyny oraz objawów uszkodzonych wtryskiwaczy, warto zgłosić się do sprawdzonego fachowca lub warsztatu, w którym przeprowadzi się między innymi testy diagnostyczne czy korekty wtryskiwaczy.
Diagnostyka wtryskiwaczy polega na:
- Zdemontowaniu wtryskiwaczy.
- Oczyszczeniu elementów metodą ultradźwiękową i wysokociśnieniową.
- Określeniu stanu części wtrysku paliwa (analiza konstrukcji, ewentualne wykrycie korozji lub ubytków mechanicznych).
- Przeprowadzenie testu komputerowego.
Często w przypadku bardziej precyzyjnych badań podzespoły obserwuje się pod mikroskopem.
Naprawa wtryskiwaczy, czyli drugie życie dla silnika
Im prędzej zdiagnozuje się nieprawidłowości w działaniu układu paliwowego, tym lepiej dla naszego silnika oraz… portfela. Bagatelizowanie nawet niewielkich objawów awarii układu paliwowego może w konsekwencji prowadzić nie tylko do konieczności wymiany całych wtryskiwaczy, ale również do uszkodzeń całego silnika, co jest kosztownym przedsięwzięciem. Nawiązując do cen regeneracji wtryskiwaczy i tego, w których sytuacjach opłaca się wykonać taką naprawę, przeczytasz w dalszej części artykułu.
Regeneracja wtryskiwaczy – cena
Koszt naprawy wtryskiwaczy może oscylować między 100-200 zł a 2000-3000 zł. Konkretne ceny zależą od rodzaju i marki wtryskiwaczy oraz zakresu wykonywanych czynności. Wyższe koszty poniesie się, gdy przy regeneracji wtryskiwaczy będą wykorzystywane oryginalne części, a niższe, gdy wybiera się zamienniki.
W sytuacji, w której cała regeneracja wtrysku paliwa (obejmująca demontaż, czyszczenie, diagnostykę, naprawę i ponowny montaż) miałaby wynieść więcej, niż zakup nowego wtryskiwacza, wtedy cały proces jest nieopłacalny. Gdy całościowe koszty są niższe niż cena nowych wtryskiwaczy, warto zdecydować się na regenerację, a czasem również na zakup używanych części.
Do ceny wlicza się między innymi:
- Sprawdzenie poprawności działania (około 50 zł, w zależności czy są to wtryskiwacze elektromagnetyczne, czy piezoelektryczne);
- Wydruk testów diagnostycznych (około 30 zł);
- Czyszczenie ultradźwiękowe (około 50-100 zł);
- Uszczelnienie (około 100-400 zł);
- Wymiana zaworka (około 150-300 zł);
- Wymiana końcówki (około 200 zł).
Czy warto regenerować wtryskiwacze w samochodzie?
Regeneracja wtryskiwaczy w samochodzie pozwala nie tylko zaoszczędzić pieniądze (zazwyczaj proces jest tańszy niż zakup i montaż nowych wtrysków). Oprócz tego niweluje ryzyko dalszych uszkodzeń układu paliwowego i silnika. W wielu przypadkach przyczynia się także do wsparcia ekologii, ponieważ regeneracja używanych wtryskiwaczy zwykle będzie lepsza dla środowiska niż produkcja nowych części.
Najlepszym rozwiązaniem jest jednak profilaktyka i zapobieganie takim sytuacjom, czyli regularna wymiana oleju i filtrów, równomierny styl jazdy oraz tankowanie dobrej jakości paliwem.
Warto pamiętać, że uszkodzenia i awarie wtryskiwaczy wynikają często z naturalnego procesu długotrwałej pracy tych części w trudnych warunkach, na które nie mamy wpływu. Niestety równie często za tego typu awarie obwinia się samych kierowców, którzy dostarczają do silnika wcześniej wspomniane paliwo złej jakości. Zazwyczaj taka benzyna nie spełnia wymagań pod względem składu chemicznego czy właściwości. Równie często oleje napędowe zawierają zanieczyszczenia. Chcąc zaoszczędzić na paliwie, generuje się wyższe koszty eksploatacji pojazdu oraz konieczność wymiany lub regeneracji wtryskiwaczy. W takiej sytuacji niezbędne jest zgłoszenie się do sprawdzonego mechanika samochodowego.