Awaria i wymiana zaworu spustowego w spłuczce
Zacinająca się spłuczka, niespłukująca się woda, a może cieknąca z pojemnika ze spłuczką woda. Prawdopodobnie doszło do awarii zaworu spustu w spłuczce. Najprawdopodobniej niezbędna będzie wymiana zaworu spustowego. Dowiedz się, czym on jest i jakie są sposoby na jego wymianę.
Spłuczka w WC – jak jest zbudowana?
Spłuczka to jeden z podstawowych elementów każdej toalety, który umożliwia spłukiwanie nieczystości. Jednak jest to element eksploatacyjny, który ulega stosunkowo częstym awariom. Przede wszystkim spowodowane jest to częstym użytkowaniem spłuczki, w której poszczególne elementy się wyrabiają lub kruszą.
Tradycyjna spłuczka do WC składa się z kilku elementów. Spłuczka kompaktowa złożona jest z dwóch zaworów, w którym jeden służy do odprowadzania wody, a drugi do jej doprowadzania, jest to:
- zawór spustowy,
- zawór napełniający.
Zawór do doprowadzania wody połączony jest ramieniem z pływakiem. Do wymiany zaworu spustowego w spłuczce potrzebne jest dokupienie wadliwego elementu.
Jak działa mechanizm spłuczki do WC?
Aby zająć się wymianą zaworu spustowego, trzeba najpierw wiedzieć, jak w ogóle działa mechanizm spłuczki do WC. W praktyce wygląda to tak, że w pojemniku na wodę na dnie znajduje się pływak. Gdy zbiornik jest opróżniony z cieczy, to pływak odblokowuje źródło wody.
Podczas napełniania pojemnika pływak od spłuczki unosi się na wodzie, a gdy zbiornik całkowicie się napełnia, to wtedy ten element spłuczki blokuje źródło wody.
Dlatego też, jeśli zauważymy, że woda leci z muszli klozetowej, choć spłuczka nie była używana, to z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że za ten problem odpowiada awaria pływaka.
Uszkodzony pływak spłuczki – wymiana zaworu spustowego
Jeśli naciskasz przycisk spłuczki i nic się nie dzieje lub jego wciśnięcie w ogóle nie jest możliwe, to najpewniej potrzebna będzie wymiana zaworu spustowego w spłuczce. Co w takim przypadku zrobić? Wystarczy odblokować klapkę muszli klozetowej, a dokładnie zbiornika wody. Zobacz, czy pływak się nie obluzował. Być może spadł ze swoich zawiasów i nie będzie trzeba kupować nowego, Jeśli widzisz, że Twoje działania nie przynoszą skutku, a woda cały czas leci, spłuczka nie działa, to będzie potrzebna wymiana zaworu spustowego w spłuczce.
Jeśli widzisz, że pływak jest uszkodzony, to warto zdemontować spłuczkę lub zrobić jej zdjęcie i kupić identyczną do wymiany. Warto też skorzystać z pomocy hydraulika czy pogotowia kanalizacyjnego. Specjaliści w swoim fachu pomogą Ci wymienić uszkodzony element w mechanizmie.
Wymiana zaworu spustowego wody w spłuczce podtynkowej
Zdecydowanie trudniejszym zadaniem jest wymiana zaworu spustu w spłuczce w toaletach zabudowanych. O awarii będą świadczyły te same symptomy, co w toalecie tradycyjnej. Aby wymienić zawór wody w spłuczce podtynkowej trzeba w pierwszej kolejności zdjąć klapę zabezpieczającą. Lepiej wykonać to przy pomocy wkrętarki.
Po demontażu widzimy już mechanizm spłuczki. Sprawa jest o tyle trudniejsza, że w toaletach podtynkowych jest znacznie mniej miejsca na manewry i naprawy awarii spłuczki. Z tego też powodu najlepiej całkowicie wyciągnąć cały mechanizm spłuczki, który uwalnia się po przekręceniu specjalnych blokad. Wtedy też można sprawdzić, czy zawór spustowy się nie poluzował. Jeśli nie, to cała spłuczka jest do wymiany. To z tej przyczyny, że najprawdopodoniej trwale został uszkodzony jeden z jej elementów.
W przypadku spłuczek i zaworu spustowego czasami wystarczy dokładnie wyczyścić wszystkie elementy, aby zaczęły one działać poprawnie. Czasami zbyt mocne zakamienienie czy osad na uszczelkach już sprawia, że zawór spustowy nie działa poprawnie.
Awarie toalety – kiedy wezwać pogotowie kanalizacyjne?
Pomoc będzie niezbędna, gdy powodu problemu nie jesteśmy w stanie samodzielnie ustalić, gdyż brakuje nam wiedzy i kompetencji do działania. Najlepiej wtedy skorzystać z pomocy specjalistów, którzy szybko znajdą przyczynę problemu, skorygują go, a w razie potrzeby wymienią zawór spustowy na nowy.
Naprawa spłuczki z pozoru wydaje się prostą sprawą, ale bez wiedzy można stracić wiele godzin na próbie określenia przyczyn awarii, a następnie jej naprawianiu.