3 podstawowe błędy, przez które możesz stracić nowe zlecenie

Zadzwonił do Ciebie nowy klient. Spodobała mu się Twoja oferta i chciałby omówić szczegóły. To oznacza, że jesteś już dosłownie o krok od nowego zlecenia. Jak uniknąć drobnych błędów, które mogą Ci je odebrać?

Komunikacja, komunikacja i jeszcze raz komunikacja

Dzisiejszy klient jest wymagający. Znaczenie dla niego ma nie tylko cena, czas realizacji i jakość wykonania usługi. Zlecający zwraca bardzo dużą uwagę na to, jak z nim rozmawiasz. Dlatego nigdy nie lekceważ swoich rozmówców, okazuj im szacunek i zainteresowanie. Staraj się odpowiadać na zadawane pytania precyzyjnie i bez “owijania w bawełnę” – cierpliwy klient to coraz rzadszy okaz. Udzielaj rzeczowych informacji i rad, proponuj najlepsze rozwiązania i zadawaj niezbędne pytania, a z pewnością pozostawisz dobre wrażenie.

Maniery i kultura osobista

Równie ważne jak zdolności komunikacyjne są Twoje maniery i kultura osobista, czyli to jak odnosisz się do klienta, jak odnajdujesz się w nawiązywaniu nowych kontaktów, czy podchodzisz do pracy z rozwagą i szacunkiem. Unikaj też nieuprzejmych komentarzy i złośliwości, a klient odwdzięczy się tym samym. Jako profesjonalista nieustannie pracujesz na swoją markę i dobrą opinię. Wykazując się kulturą przede wszystkim zapewnisz Wam komfort współpracy. To szczególnie ważne w przypadku realizowania czasochłonnych projektów.

Każde zlecenie jest najważniejsze

Każde zlecenie wiąże się z Twoim zaangażowaniem. Nawet mniejsze, z pozoru mniej wartościowe projekty powinny być realizowane przykładnie i na najwyższym poziomie. Nie ignoruj i nie lekceważ żadnego zlecającego. Nawet jeśli jakiś projekt nie jest dla Ciebie interesujący, możesz o tym powiedzieć kulturalnie i np. zasugerować pomoc kogoś innego. Jeśli będziesz zbywał zlecających, popsujesz sobie opinię i możesz stracić zlecenia – zarówno te duże, jak i drobne – bo zlekceważony klient nie wróci do Ciebie z większą sprawą.

Komunikacja i kultura osobista w branży usług są niezwykle istotne. Z resztą przecież doskonale o tym wiesz 🙂 Nawet niewielki dodatkowy wysiłek, jaki włożysz w każdą rozmowę telefoniczną z klientem może zaprocentować pierwszym zleceniem, za którym mogą pójść kolejne.