Prowadzenie księgowości w firmie

Nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej jest księgowość. Przedsiębiorcy mogą sprawami rachunkowymi zajmować się samodzielnie bądź zlecić je zewnętrznemu podmiotowi. Co warto o tym wiedzieć?

Księgowość w firmie

Prowadzenie dokumentacji rachunkowej jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, za wyjątkiem tych, którzy rozliczają się w oparciu na karcie podatkowej. Jest to dość specyficzna forma opodatkowania, polegająca na tym, że płacimy zawsze taką samą stawkę podatku bez względu na uzyskiwane w toku naszej działalności przychody. Ma to swoje wady i zalety. Z jednej strony kwota podatku jest stała, więc wiemy, ile zapłacimy. Z drugiej strony, będziemy musieli ją uiścić, nawet gdy nie osiągniemy przychodów. Niemniej jednak, nie wymaga ona prowadzenia księgowości.

Dla wszystkich innych firm dopilnowanie spraw rachunkowych jest koniecznością. Faktury, rachunki czy ewidencje – to wszystko musi znaleźć się w dokumentacji. Księgowość można prowadzić w dwóch formach: uproszczonej bądź pełnej. Od czego zależy wybór? Przede wszystkim od skali potencjalnych przychodów oraz formy działalności. Dla spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, akcyjnych, z o.o. oraz firm z przychodami przekraczającymi 2 mln euro w skali roku obowiązkowa jest pełna księgowość. Pozostałe firmy mogą podjąć decyzję samodzielnie.

Przy wyborze formy prowadzenia księgowości nie zawsze musimy kierować swoje kroki do biura. Na przykład Santander Bank Polska oferuje usługę eKsięgowość dla mikrofirm. W tym przypadku właściciel firmy może liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej bądź księgowego, wygodny sposób wystawiania i wysyłania faktur czy szybkie generowanie plików JPK_VAT. Więcej o usłudze eKsięgowość dowiesz się TUTAJ.

Księgowość uproszczona

Uproszczona księgowość jest popularną formą rozliczenia, na którą często decydują się mniejsze oraz początkujące firmy. Charakteryzuje się prostszymi zasadami oraz mniejszą liczbą formalności, których należy przypilnować. Opiera się na PKRiR (Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów lub ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku tej formy przedsiębiorca może rozważyć samodzielne prowadzenie księgowości.

Pełna księgowość

W przypadku pełnej księgowości znacznie zwiększa się szereg obowiązków po stronie płatnika, a sam proces jest dużo bardziej skomplikowany. Przede wszystkim poza prowadzeniem ksiąg rachunkowych i ewidencji konieczne jest przedstawienie sprawozdania finansowego (co w przypadku niektórych firm wymaga ingerencji biegłego rewidenta). W tym przypadku w zasadzie firma ma dwie opcje: usługi biura rachunkowego bądź wewnętrzny dział księgowości. 

Czy warto prowadzić księgowość samodzielnie?

Samodzielne prowadzenie księgowości może wydawać się prostym sposobem na oszczędność środków. Nie musimy płacić zewnętrznej firmie czy freelancerowi. Niemniej jednak, należy się liczyć z tym, że musimy poświęcić swój czas, a przede wszystkim być pewnymi swojej wiedzy. Błędy w kwestiach rachunkowym mogą okazać się dla naszej firmy kosztowne. Powierzenie tego specjalistom jest znaczącym odciążeniem dla przedsiębiorców. Wsparcie księgowych daje nam spokój związany z kwestiami rachunkowymi, a dodatkowo możemy liczyć na porady i wskazówki, które pomogą nam dbać o finanse naszej firmy. 


Artykuł został przygotowany we współpracy z Santander Bank Polska.