Gotowiec? Dziękuję, nie odpowiem
Prowadzenie biznesu to odpowiedzialne zadanie, które wymaga od Ciebie wcielania się w wiele różnych ról jednocześnie. Każdego dnia musisz być zarówno swoim własnym szefem, jak i marketingowcem, księgowym oraz pracownikiem obsługi klienta. Ale podstawą Twojej pracy jest kontakt ze zlecającymi. Jak skutecznie prowadzić rozmowy i czego lepiej unikać podczas kontaktu z przyszłym klientem?
Buduj pozytywne relacje
W dobie internetu, a szczególnie jego mobilnej wersji, nawiązanie kontaktu jest niezwykle proste i szybkie. Budowanie relacji z klientami to nieodłączny i najważniejszy element prowadzenia działalności biznesowej. Odpowiednie podejście do rozmówcy może stanowić Twoją przewagę nad konkurencją. Pamiętaj jednak, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Jeśli podczas pierwszej rozmowy z potencjalnym klientem popełnisz rażące błędy – stracisz szansę na nowe zlecenie.
Nie możesz tez zapomnieć, że internet umożliwia dzielenie się opiniami, co w przypadku negatywnego pierwszego wrażenia może być dla Ciebie bardzo szkodliwe. Jeśli rozmowa między Tobą a zlecającym pozostawi u niego niesmak, możesz być niemal pewien, że dowiedzą się o tym inni. Co możesz zrobić, żeby uniknąć komunikacyjnej porażki?
Wyrzuć szablony do kosza!
Jednym z najgorszych i jednocześnie najczęściej popełnianych błędów jest korzystanie z szablonów wiadomości i odpowiedzi. Choć jest to z pewnością bardzo wygodne i szybkie rozwiązanie – nie spotyka się z dobrym odbiorem zlecających, dlatego nigdy nie korzystaj z „gotowców”. Klienci chcą czuć się wyjątkowi. Chcą mieć pewność, że poświęcisz im swój czas i każde zlecenie potraktujesz indywidualnie. W pierwszej wiadomości (i każdej następnej!) odnieś się więc do konkretnego problemu, z którym zgłasza się do Ciebie zlecający i zaproponuj najkorzystniejsze Twoim zdaniem rozwiązanie. Dopytaj o szczegóły, jeśli to potrzebne, ale nigdy nie korzystaj z jednego, uniwersalnego szablonu. Wysyłanie “gotowców” może być odbierane jako lenistwo, a nawet lekceważenie.
Uprzejmość oraz indywidualne podejście do zlecających to klucz do sukcesu. Odpowiednio przebiegająca komunikacja (ta w internecie i ta poza nim) pomoże Ci zyskać więcej zleceń i rozwinąć prowadzoną przez Ciebie działalność. Pozbądź się szablonów i pokaż się z jak najlepszej strony.
Powodzenia!