Jak kontrolować stres w pracy?
Stres w pracy to całkowicie normalna rzecz. Z pewnością nie istnieją zawody, w których nie występują żadne czynniki stresujące. Ich źródła mogą być różne – sytuacja rynkowa, brak zleceń czy problem z opryskliwym klientem. Bez względu na to, co jest przyczyną stresu ważne jest, aby trzymać nerwy na wodzy. Jak to zrobić?
Stres w pracy
Na początek warto uświadomić sobie, że te same osoby mogą zupełnie inaczej reagować na te same bodźce pojawiające się w określonych okolicznościach. Osoba przemęczona, przytłoczona zbyt dużą ilością obowiązków, niewyspana znacznie gorzej zareaguje na krytyczne uwagi ze strony klienta. Choć klient nie zawsze ma rację, w konfliktowych sytuacjach warto trzymać nerwy na wodzy. W końcu oceniają oni nie tylko naszą fachowość, ale też wizerunek i zdolności komunikacyjne.
Sprzeczka z klientem źródłem stresu w pracy
Każda kłótnia z klientem może wprowadzać we frustrację. Sprawić, że zamiast skupić się na bieżących zadaniach zaczynamy koncentrować uwagę na własnej irytacji. W takiej sytuacji nietrudno o małą katastrofę.
Osoby wybuchowe mogą zareagować zbyt nerwowo, powiedzieć o kilka słów za dużo i w efekcie narazić się na niepochlebną opinię wśród znajomych klienta lub nawet obcych ludzi, szukających opinii o ich pracy. Introwertycy będą zaś dusić nerwy w sobie i mogą wprawić się w stan kompletnej bezproduktywności. W efekcie albo wykonywanie powierzonego zadania będzie się przeciągać w nieskończoność, albo zostanie ono wykonane gorzej, niż powinno.
Radzenie sobie ze stresem
Ponieważ zleceniodawców trudno zmienić, warto zadbać o siebie. Czas znaleziony na odpoczynek lub aktywność fizyczną może zaprocentować nie tylko lepszą efektywnością, ale i mniejszą podatnością na stres w kolejnym dniu. Podobnie jak wystarczająco długi i spokojny sen oraz zdrowa dieta.
Aby uniknąć stresujących sytuacji w relacjach z klientem nie wystarczy jednak zadbać o własną równowagę. Równie istotne jest przygotowanie się na kłopoty. Spodziewając się, że klient może być trudny w kontakcie lub krytykować dobrze wykonaną pracę, postarajmy się przewidzieć jego słowa.
Prowadzenie trudnych rozmów jest znacznie łatwiejsze, gdy mamy w głowie gotowe argumenty, które mogą klienta uspokoić lub objaśnić mu, dlaczego wykonaliśmy coś w określony sposób. Spokojna i rzeczowa argumentacja sprawdzi się znacznie lepiej, niż cięta riposta, która tylko zaogni konflikt.
Kiedy ten mimo wszystko wybuchnie, warto wykonać kilka ćwiczeń relaksacyjnych. Do najpopularniejszych należą techniki oddechowe i obniżanie napięcia mięśniowego. Można o nich poczytać w wielu portalach poświęconych zdrowemu trybowi życia.